Tulajdonképpen miért is érzünk olykor-olykor leküzdhetetlen késztetést arra, hogy útra kerekedjünk? A választ ezúttal az utazási írásairól ismertté vált Pico Iyertől hozzuk, aki szellemesen úgy fogalmazott, hogy elsősorban „azért utazunk, hogy elfeledkezzünk magunkról, aztán meg azért, hogy magunkra találjunk”. Ám az is előfordul, hogy egyszerűen újra meg akarjuk ízlelni a „bolondos fiatalság” világát, hagyva hogy megnyúljon az idő, hogy magával ragadjon bennünket egy szavakkal nehezen megragadható valami, ami új erővel tölt fel bennünket.
Az alábbiakban listázzuk azokat a főbb mozgatórugókat és trendeket, amelyek 2024-ben (is) sokakat utazásra buzdítottak – mindezt tesszük a teljesség igénye nélkül.
Egyszerre két pipa a bakancslistán: sportrajongás és utazás
Az utazási hajtóerőket, trendeket és motivációkat fürkésző toplisták élén (pl.: American Express Travel) a sporteseményeken való részvétellel egybekötött kirándulások kaptak helyet. Mint kiderült: a válaszadók többsége (71 százaléka) olyannyira rajong egy-egy sportágért, ezen belül pedig egy csapatért, hogy nem éri be a nappali képernyőjén szemlélhető sportközvetítésekkel, hanem a helyszínen nézőként, szurkolóként kíván részt venni.
Ennek megvalósítása érdekében a legtöbben azt sem érzik különösebb komfortzónán kívüli tevékenységnek, hogy átlagosan akár hat órát is igénybe vevő utazásokat iktassanak be a programjukba. A szenvedélyes sportrajongók általában törekednek arra, hogy a lehető legtöbbet kihozzák utazásaikból, így a sportesemények személyes megtapasztalásának öröme mellett új helyek, valamint a helyi sportkultúra felfedezésére, új emberek megismerésére ugyancsak szánnak időt. A sporteseményekkel szorosan egybefonódott utazások 2024-ben is kiegészültek a legfelkapottabb üdülőhelyek meglátogatásával.

Fókuszban a nosztalgia és az élmény
A dobogó második helyezettje a személyre szabott, élményalapú utazástípus, melynek keretében több utazó a korábbi bakancslistás helyek meglátogatására is sort kerített az elmúlt év folyamán. Mindezen céloknak hátterében olyan indíttatások állhatnak, mint a nosztalgia. Ám nem feledkezhetünk meg az álomcélokkal teletűzdelt lista főbb helyeinek meglátogatásáról sem, amit sokan egyfajta személyes élménygyűjtésnek tekintenek (pl.: utazás a meglehetősen gazdag élővilággal büszkélkedő Galápagos-szigetekre, ahova évente körülbelül 270 ezer ember látogat el, és ez a szám évről évre folyamatosan növekszik – jegyzi meg a Galapagos Conversation Trust).
Néhányan a „valami merőben más, mint a megszokott, mint az ismert” megtapasztalása jegyében utaztak el messzi, gyakran nehezen megközelíthető tájakra. Ezen utazásokat, melyektől az életre szóló élmény ajándékát remélték, a legtöbb esetben tüzetes tervezés és szorgos, több hónapot felölelő takarékoskodás előzött meg.
Utazás szólóban
Sokan meglepőnek tarthatják a bronzérmes utazási hajtóerőt, ami az elmúlt év folyamán leginkább a milleniálisok és a Z generáció tervei között szerepelt. Ez nem más, mint: az egymagukban történő utazás. Az ezt kedvelők számára fontos, hogy alkalomadtán magukra öltsék a magányos utazó szerepét. Azonban a „magányos” jelző itt megtévesztő lehet, hiszen nem az elutasítottság szomorú érzéséről van szó, hanem egy önként vállalt, az önismeretet és az önbecsülést előmozdító utazásról. A válaszadók 29 százaléka az egyéni utazást nagyrészt lélektank-feltöltő pihenésként képzelte el egy tengerparton, 22 százaléka pedig egy szigeten.
Az egyéni utazók a kalandvágy és élménygyűjtés mellett olyan okokból is vállalkoznak erre, ha növelni szeretnék problémamegoldó képességeiket, illetve azt, hogy bátran szembenézzenek ismeretlen helyzetekkel és a bizonytalansággal. Különösen az egyedüllét csendjében töltekező introvertáltak kedvelik a szóló utazás kínálta pszichológiai előnyöket. Nem beszélve arról, hogy mindeközben tobzódhatnak a saját időbeosztás és a személyre szabott programok szabadságában. Saját ritmusban látogathatók a múzeumok, színházak, helyi látványosságok. Igény szerint akár órákig is elüldögélhetnek egy újonnan felfedezett, tetszetős kávézó teraszán, miközben nem szükséges társaik utazási igényeihez igazodniuk.

Új kedvenc feltörekvőben: a spontán utazás
A mindennapi kötelességek teljesítése, a hatékonyságot előremozdító időbeosztások és rutinok sűrűjében gyakran utat tör magának a spontaneitás. Ez pedig 2024-ben az utazások, kirándulások területén is kiemelkedőnek bizonyult, és olyan hirtelen jött, sokakra üdítően ható döntésekben öltött formát, mint példaként a last-minute foglalásokban, vagy egy rögtönzött hétvégi kiruccanásban, amit nem kevés alkalommal a „rábökök a térképre” mozzanat irányított. A rögtönzött utazási trend a maga másságával, különcségével válik sokak számára izgalmassá és vonzóvá. Ahogy a sportmarketinggel foglalkozó Charles Hitechew találóan megfogalmazta a Medium felületén: van valami eredendően felszabadító érzés a várakozással és izgalmakkal körbefont spontán utazásban.
Ilyenkor az utazó mintegy modernkori Odüsszeusszá változik, és kilép a precízen megtervezett utazási programok kényelmes keretéből, engedve a sors irányításának és az újszerű kalandoknak. Enged a mindfulness kínálta mostban, a pillanatban élés örömének, nem gördít gátat a merőben új megtapasztalások útjába. Legalább ideiglenesen…
Hogy mit lehet tanulni mindebből, az személyenként változó lehet. Meglehet, hogy valaki nyitottabbá válik az új tapasztalatokra, megengedi magának azt a luxust, hogy követi az ösztöneit és bízik a megérzéseiben, megéli az ilyen jellegű utazás hullámvölgyeit, miközben acélozza kreativitását; átmenetileg leoldja magát a mindennapi kiszámíthatóság szorításából, élvezi a felfedezés izgalmát.

Utazások a fenntarthatóság jegyében
Sokak nagy örömére az utazási ágazatban is egyre több helyen előtérbe kerül a fenntarthatósági szempont is. Növekedést mutatott azon utazók aránya, akik számára mérvadó szempont az ökológiai lábnyom minimálisra csökkentése, így nem meglepő, hogy olyan szálláshelyeket részesítenek előnyben, ahol a megújuló energiára hagyatkoznak; ahogy az alacsony szén-dioxid kibocsátású mobilitást is elengedhetetlennek tartják.
Visszatért a „Slow Travel” mozgalom is
Tavaly a „lassú utazás”, azaz a „Slow Travel” mozgalom a reneszánszát élte. A lassítás szellemében több utazó érvényesítette az egy célhelyen való több ideg tartózkodást, midőn jobban megismerhette a helyi értékeket, az embereket, a kultúrát, a gasztronómiát és a környezetet egyaránt.
A fentiekben felsorakoztatott utazási trendek mellett megemlítést érdemelnek a popkulturális kirándulások (gondoljunk itt kiragadásképpen Taylor Swift The Eras turnéjára). A popkultúrával szorosan összekapcsolt utazások iránt leginkább a fiatalabb generáció lelkesedik.
Ha pedig arra vagy kíváncsi, hogy milyen bőröndöt válassz az utadra, akkor kattints ide!
Győrffy-Biró Melinda
Képek forrása: www.freepik.com